خداوند آزادی را آفرید و انسان بردگی را.
مطالب پیشنهادی
دانلودهای برتر ماه
اطلاعیه ی سایت
در صورت خرابی لینک دانلود در قسمت نظرات اطلاع دهید تا لینک دانلود درست شود

5 روش روحیه دادن به سالمندان

هدفمند بودن به سالمندان انگیزه داده و در آنها حسی آمیخته از مفید بودن ایجاد می کند

 

در این مقاله روش هایی مطرح شده که به کمک آنها می توان به سالمندان روحیه داد و آنها را به انجام کارهای مختلف تشویق کرد.

سالمندان بخش بزرگی از جوامع ما را تشکیل می دهند. عواملی همچون پیشرفت ها و دستاوردهای پزشکی، بالا رفتن سطح کیفی زندگی و همچنین افزایش امید به زندگی از جمله مواردی هستند که باعث شده تا جوانان نسل های قبل، امروزه حتی سنینی بیش از 80 سال را نیز به خود ببینند.

 

امروزه سالمندان بخش بزرگی از جوامع ما را تشکیل می دهند. عواملی همچون پیشرفت ها و دستاوردهای پزشکی، بالا رفتن سطح کیفی زندگی و همچنین افزایش امید به زندگی از جمله مواردی هستند که باعث شده تا جوانان نسل های قبل، امروزه حتی سنینی بیش از 80 سال را نیز به خود ببینند.

 

با این اوصاف، برای نسل جدید، زندگی کردن و ارتباط صحیح داشتن با سالمندان چالشی مهم است که نیاز به آگاهی، ترفند و مهارت های درون فردی دارد. در این مقاله روش هایی مطرح شده که به کمک آنها می توان به سالمندان روحیه داد و آنها را به انجام کارهای مختلف تشویق کرد.

 

1- چند هدف معقول تعیین کنید. 

برآورده شدن نیازهای اولیه: استقلال، ارتباط

برآورده شدن نیازهای ثانویه: همبستگی، احساس امنیت

جوانان و بزرگسالان برای انجام دادن ضرورت های زندگی شان مدام تشویق به هدف گزینی می شوند. داشتن اهداف برای سالمندان نیز مفید است. هدفمند بودن به سالمندان انگیزه داده و در آنها حسی آمیخته از مفید بودن و بالیدن به خود ایجاد می کند.

 

بنابراین داشتن اهداف روزانه مانند ورزش های ساده، انجام یک کاردستی کوچک که به راحتی انجام شود، هدف های معقولی هستند که می توانند به سالمندان روحیه و انگیزه ادامه زندگی دهند. در ضمن هنگام انجام این کارها، آنها را همراهی کنید و مراقب باشید قدم های کوتاه برداشته و حین انجام کارها، از آنها تعریف کنید.

 

تایید و تشویق برای انجام کارهای ساده ممکن است برای جوانان چندان مفهومی نداشته باشد اما برای سالمندان بسیار باارزش است.

 

2- از آنها بخواهید خاطرات و تجربیات خود را با شما در میان گذارند. 

برآورده شدن نیازهای اولیه: ارتباط

برآورده شدن نیازهای ثانویه: مصاحبت، امنیت عاطفی

ممکن است برای برخی از افراد تصورش سخت باشد، اما سالمندان، زمانی جوان و پر از انرژی، شور و عشق، جاه طلبی و رویا بودند. اگر به حرف های آنها گوش کنید، روزهای جوانی شان پر از ماجراجویی، لحظات پرشور عشق بوده است که می توان از کتاب زندگی شان، حکایت ها شنید.

 

اگر علاقه مند به شنیدن آن داستان ها باشید، آنها با شور و اشتیاق خاطرات شان را برای تان تعریف می کنند و شکوه گذشته شان را به یاد می آورند. درضمن، اگر سالمندان خانواده تان از خانه و کاشانه خود دور هستند و در جای دیگری زندگی می کنند، سعی کنید اطراف آنها را با خاطرات مثبت مثل عکس ها، کارت پستال های، صنایع دستی، موسیقی، فیلم ها، جوایز و افتخاراتی که در گذشته به دست آورده اند، پر کنید. اجازه دهید این خاطرات خوب، زندگی آنها را غنی کرده و بگذارید در مورد آنها با شما گفتگو کنند. همیشه از گذشته و خاطرات شان بپرسید و زمان هایی برای شنیدن به آنها اختصاص دهید.

 

علاوه بر این، سالمندان خانواده خود را تشویق کنید تا در مورد زندگی خود صحبت کرده و خاطرات خود را به شکل زندگینامه، بنویسند. نوشتن خاطرات از لحاظ روانشناسی بسیار مفید بوده و باعث می شود تا توانایی شناختی آنها تقویت شده و از لحاظ احساسی و اجتماعی فعال باقی مانده و عزت نفس خود را حفظ کنند. همچنین سعی کنید در مورد جزئیات خاطرات و زندگی آنها سوال پرسیده و آنها را وادار کنید از تجربیات خود با جزئیات بیشتری صحبت کنند. درضمن، حین گفتگو به شرایط احساسی شان توجه کرده و با دقت به صورت و چشمان آنها نگاه کنید.

سالمندان خانواده خود را تشویق کنید تا در مورد زندگی خود صحبت کند

 

3- آنها را به استفاده از فناوری های روز تشویق کنید. 

برآورده شدن نیازهای اولیه: همبستگی، ارتباط

برآورده شدن نیازهای ثانویه: استقلال، امنیت

اینترنت و شبکه های اجتماعی، فرصت هایی عالی برای سالمندان فراهم می کنند. آنها می توانند از طریق این فناوری ها با دوستان و اعضاء خانواده خود ارتباط داشته باشند. همچنین خانواده ها و دوستان می توانند بدین ترتیب بدون استرس و فشار زیاد با سالمندان، زود به زود، ارتباط برقرار کرده و از شرایط روحی، ذهنی و فیزیکی آنها باخبر شوند.

 

البته فراموش نکنید که تماس از طریق اینترنت هرگز نمی تواند جای ارتباط چهره به چهره و روابط نزدیک را کاملا پرکند. اما به هر حال، بسیاری از سالمندان بدون اینترنت و شبکه های اجتماعی، احساس دور افتادگی و تنهایی می کنند. مطالعات نشان می دهد که زیرساخت های شبکه های اجتماعی که ابتدا بیشتر توسط جوانان استفاده می شد؛ امروزه استفاده از آنها در میان سالمندان، به طور چشمگیری رو به افزایش می باشد.

 

4- کاری کنید که احساس سودمندی کنند. 

برآورده شدن نیازهای اولیه: ارتباط، استقلال

برآورده شدن نیازهای ثانویه: همبستگی، امنیت

بسیاری از افراد سالمندی که قدرت شناختی شان هنوز فعال است، حتی با وجود محدودیت های فیزیکی، همچنان دوست دارند که مفید باشند. بنابراین، موضوعات و وظایفی که به آنها علاقه داشته و احساس راحتی می کنند را شناسایی کرده و به آنها معرفی نمایید. مثلا، در مورد مشکلات و موارد زندگی خود با آنها مشورت کرده و نظرشان را جویا شوید. یا اینکه در مورد تصمیم های مهم خود در زندگی با آنها صحبت کرده و عقایدشان را بپرسید. یا اینکه برخی از کارها و یا وظایفی که برایشان ساده است و از عهده آنها به خوبی برمی آیند را به آنها بسپارید.

 

5- آنها را تشویق کنید تا مهارت های سازگاری با شرایط و انعطاف پذیری را تمرین کنند. 

برآورده شدن نیازهای اولیه: استقلال، امنیت

برآورده شدن نیازهای ثانویه: ارتباط

از آنجایی که توانایی های شناختی و تحرکات فیزیکی در افراد مسن کاهش می یابد، انواع مهارت های مقابله و سازگاری با این شرایط را به آنها بیاموزید تا بتوانند کیفیت زندگی شان را حفظ کنند. از این مهارت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

* تعیین اهداف کوچک و قابل دسترسی

* خرد کردن اهداف به موارد کوچک تر و قدم های کوتاه برداشتن

* کمک به آنها که اهداف واقعی تری برای خود انتخاب کنند.

* اجازه دهید سالمندان خودشان در انتخاب کاری که می توانند انجام دهند، تصمیم بگیرند.

* به آنها برای رسیدن به اهداف شان، تا جایی که واقعا لازم است، کمک کنید.

 

منبع: زندگی آنلاین

برچسب ها
0 تا کنون ثبت شده است

Copyright © 2015 All rights Reserved

تمام حقوق مادی و معنوی و طرح قالب برای "سایت تفریحی و سرگرمی" محفوظ است و هر گونه کپی برداری خلاف قوانین می شود.