انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند. (کوروش کبیر)
مطالب پیشنهادی
دانلودهای برتر ماه
اطلاعیه ی سایت
در صورت خرابی لینک دانلود در قسمت نظرات اطلاع دهید تا لینک دانلود درست شود

جاذبه های دیدنی در شهر قونیه ترکیه

جاذبه های دیدنی در شهر قونیه ترکیه

شهر زیبا و تاریخی قونیه در مرکز استان قونیه و در میان فلات مرکزی آناتولی واقع شده است که به وجود  آرامگاه شاعر و عارف گرانمایه ایران زمین مولوی مزین گشته است . شهر قونیه مرکز جوع دراویش مرید وی گشته و هر ساله مراسم بسیار باشکوه و زیبایی در آن برگزار می گردد.جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا یکی از مشهورترین شاعران ایران زمین است . نام او محمد و لقبش در دوران حیات خود جلال‌الدین بوده و لقب «مولوی» در قرنهای بعد بر وی گذارده شد .

 

وی در شهر بلخ یا وخش در خراسان بزرگ (که اکنون بخش‌هایی از آن واقع در افغانستان و تاجیکستان است) به دنیا آمد و پس از گذر از شهر های بسیار به قونیه رسید و اثر ارزشمند خود ، مثنوی را در این شهر خلق نمود.

آرامگاه جلال الدین محمد بلخی (مولانا)

 

امروز آرامگاه زیبای وی به یکی از جاذبه های دیدنی در شهر ترکیه تبدیل شده و بسیار از پیروان اش نیز سالانه از این شهر دیدن می کنند. در کنار آرامگاه وی ، موزه ای تاریخی به چشم می خورد که برخی یادگاری ها و آثار او را به نمایش گذاشته است که از میان آن میتوان به دست نوشته های قدیمی ، قرآن های خطی ، آلات موسیقی دوران رومی و آثار هنری دوران سلجوقیان اشاره نمود که هر کدام به نوبه خود جالب و سرگرم کننده است .

در تور ترکیه سفر باتو ، مکانی که امروزه به عنوان موزه مولانا مورد بازدید قرار گرفته ، برای سالیان بسیار محل زندگی و تدریس  وی بوده است . عمارت این موزه بخشی از کاخ متعلق به دوران سلجوقی است که از طرف سلطان علاء الدین کیقباد به پدر مولانا سلطان العلماء بهاء الدین ولد هدیه داده شد .  سلطان العلماء در سال 1231 چشم از جهان فرو بسیت و پیکرش در مکان همین موزه به خاک سپرده شد.

 

ساختمان این مقبره که به گنبدی زیبا مزین شده داستان جالبی دارد که بهتر است آن را نقل کنیم : پس از وفات سلطان العلماء برخی از مریدان و شاگردان وی به پسرش جلال الدین (مولانا)  مراجعه نموده و آمادگی خود را برای ساخت گنبدی بر بالای آرامگاه وی اعلام کردند . این تقاضا بارها و بارها از جانب  مولانا رد شد و وی در جواب فرمودند : مگر گنبد و بارگاهی بهتر از آسمان میتوان یافت !

اما پس از مرگ مولانا در سال  1273 سرانجام این گنبد از سوی مریدان و شاگردان ساخته شد .

این مجموعه در حدود شصت و پنج هزار متر مربع وسعت دارد و بعد ها هجده هزار متر مربع دیگر به آن افزوده شد و باغی سرسبز دور تا دور آن را احاطه نمود .

برای ورود به این مجموعه می بایست  از باب درویشان وارد شوید و بعد از آن در قسمت های شمالی و غربی این عمارت  حجره درویشان و در قسمت جنوبی آن ، آشپزخانه و بعد از مزار حرم پاشا قرار دارد . و بعد از آن به باب خاموشان خواهید رسید و اینجا آخرین دری است که به مزارهای سه گانه منتهی می گردد.  در شرق این مجموعه ، مزار سنان پاشا، فاطمه خاتون و حسن پاشا قرار دارد و در کنار آن مسجد و سماع خانه به چشم می خورد و در کنار آن مزار حضرت مولانا و اعضای خانواده اش قرار دارد .

 

تپه علاء الدین

این تپه زیبا و دیدنی توسط سلطان سلجوقی، علاءالدین کیقباد در وسط شهر قونیه ساخته شد و امروزه از آن بعنوان فضای سبز و پارک استفاده می شود. تپه علاء الدین دو بنای تاریخی به نامهای  مسجد علاءالدین و بقایای کاخی قدیمی را در خود جای داده است که بازدید از هریک آنها بسیار جالب و سرگرم کننده خواهد بود.

مسجد علاءالدین تاریخی است که ساخت آن در دوران سلجوقیان  انجام شده است . ساخت این بنا در دوره رکن‌ الدین مسعود اول پایه ریزی و در دوران حکومت علاء الدین کیقباد اول به اتمام رسید .

 

موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی در سال ۱۹۶۲ میلادی و در شهر قونیه افتتاح گردید و در آن آثار تاریخی ارزشمندی از دوران های مختلف همچون دوران نو سنگی ، عصر مفرغ ، عصر مفرغ میانه (مستعمرات تجاری آسور)، عصر آهن(فریقیان، اورارتو) کلاسیک، یونان، روم و بیزانس و … به نمایش در آمده است که نشان دهنده تمدن غنی این سرزمین است

در کحوطه بیرونی این موزه محراب ها ، قبرها ، ستون های سنگی و از همه جالب تر استخوانهای متعلق به دوران حضور رومیان و بیزانس ها دیده می شود .

 

موزه آنتوگرافی

 

موزه آنتوگرافی از بخشهای مختلفی تشکیل شده که هر بخش بسیار دیدنی و جذاب است . در قسمت هایی از این موزه انواع لباس های به جامانده از دوران مختلف ، سلاح های نبرد  و سکه‌ های باستانی را خواهید دید و بخش دیگری از آن را نمایشگاه صنایع دستی و  قالی ، قالیچه تشکیل داده اند.

 

 

برچسب ها
0 تا کنون ثبت شده است

Copyright © 2015 All rights Reserved

تمام حقوق مادی و معنوی و طرح قالب برای "سایت تفریحی و سرگرمی" محفوظ است و هر گونه کپی برداری خلاف قوانین می شود.