هر انسانی مرتکب اشتباه می شود ؛اما فقط انسان های احمق اشتباه خود را تکرار می کنند.(سیسرون)
مطالب پیشنهادی
دانلودهای برتر ماه
اطلاعیه ی سایت
در صورت خرابی لینک دانلود در قسمت نظرات اطلاع دهید تا لینک دانلود درست شود

درمان ترس از ارتفاع

آکروفوبیا چیست؟
نیوز:
آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع از جمله فوبیاهایی است که فرد ممکن است در آسانسور شیشه‌ای یا حتی  موقع نگاه کردن به بیرون از یک پنجره، آن را تجربه کند.


یک نکته جالب درمورد کسانی که این فوبیا را دارند این است که ممکن است از ارتفاعاتی که قبلا به آن عادت کرده‌اند نترسند. مثلا یک فردی از پنجره اتاق خودش که به بیرون نگاه می‌کند نمی ترسد چون با آن زیاد مواجه شده است.شما ممکن است ناظر سقوط یک فرد باشید که از جایی به پایین افتاده است و این عاملی برای ایجاد آکروفوبیا باشد. در این طور مواقع ضمیر ناخودآگاه برای آنکه از رخ دادن مجدد آنچه در گذشته برایتان رخ داده جلوگیری کند، این حس ترس را هر بار در شما ایجاد کند تا از تکرار مجدد آن چیزی که قبلا رخ داده جلوگیری کند.اما در بسیاری از مواقع، ضمیرناخودآگاه دچار خطا می‌شود و تصور می‌کند هر موقعیتی قرار است تهدید کننده بقا باشه، در حالی که اصلا اینگونه نیست. در ادامه راهکاهایی را جهت درمان ترس از ارتفاع بررسی خواهیم کرد.

شیوه‌های درمان ترس از ارتفاع
۱. مواجهه سازی تدریجی:

یکی از بهترین روش های درمان آکروفوبیا، مواجهه شدن است. شما اگر زیاد با یک صحنه ترس مواجه شوید و همزمان آرامش خودتان را حفظ کنید، دیگر نمی ترسید.
مثلا کسی که زیاد سگ را می‌بیند و با آن مواجه می‌شود، دیگر نمی‌ترسد‌. علت آن این است که به ضمیر ناخودآگاه اثبات می‌شود که خطری برای تو ندارد، در نتیجه ترسی تولید نمی‌شود.
هنگام مواجه با یک موقعیت ترس آور، ترسی کاذب در شما ایجاد می‌شود. اینجا کافی است فقط نگاه کنید و هیچ کاری انجام ندهید. و ببینید که چطور رفتارهای عجیبی بخاطر این ترس در شما ایجاد شده، و اینجا فقط کافی است همه این جزییات را نظاره گرش باشید. خود همین نظاره گر بودن باعث می‌شود که ترس از بین برود.
توصیه می‌شود که این کار را حتما از امروز انجام بدهید. احساسات را بپذیرید و لازم نیست کاری کنید. همین پذیرفتن و تماشا کردن احساساتتان باعث درمان آن می‌شود و شما خیلی زود خواهید دید که تمایلی به ترسیدن مجدد ندارید بخاطر اینکه هوشیاری شما به تنهایی خودش درمان گر است.
فردی که ترس از ارتفاع دارد می‌تواند به جلوی پنجره طبقه مورد نظر برود و از پایین فقط نگاه کند و احساساتی که در درونش به وجود می‌آید را فقط ناظر شود. عقب هم نرود و با ترسش مواجه شود. یک آهنگ مورد علاقه هم برای خودش پخش کند تا ذهنش شرطی شود. به زودی خواهد دید که ترسش منهدم شده است.

۲. ترس را به مراحل کوچک تقسیم کنید:
یک راه بسیار قوی این است که ابتدا ترس خودتان را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید و مرحله به مرحله با آن مواجه شوید. نکته مهم این است که در این روش فقط وقتی حس خوبی دارید و استرس کمی دارید باید با ترستان مواجه شوید.
اگر یک نفر بخواهد ترس از ارتفاعش را درمان کند، به طبقه اول یک آپارتمان می رود، از پنجره به بیرون با یک حس خیلی خوبی نگاه می‌کند. ممکن است یک ترس کوچکی در او به وجود بیاید و این طبیعی است. چند بار اگر همین طبقه را تکرار می‌کند، به طور جالبی می‌بیند که دیگر نمی‌ترسد.
بعد حالا می‌رود طبقه دوم به بیرون از پنجره نگاه می‌کند. طبقه دوم ممکن است بیشتر طول بکشد، مثلا چند روز ادامه پیدا کند. سپس کم کم به بالا و بالاتر می‌رود و ترس از ارتفاع برای همیشه در آن فرد برطرف می‌شود. علت این است که به ضمیر ناخودآگاه اثبات می‌شود که دیگر تهدید بقایی وجود ندارد.
وقتی در مرحله ای تا حد مشخصی موفق شدید، به مرحله بعدی بروید و این کار را آن قدر در آن مرحله انجام دهید که به یک فعالیت معمولی تبدیل شود. این جا باید به ضمیرناخودآگاه ثابت کنید که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد و نیازی به تولید این حس نیست.
البته برای این کار باید به ضمیرناخودآگاه شواهدی را نشان دهید. مثلا شما می‌توانید بعد از اینکه کارتان انجام شد و از طبقه اول رفتید، به خودتان بگویید: دیدی چقدر راحت بود.  بعد از اینکه این حس خوبِ بودن در آن طبقه را بدست آوردید، به طبقات بعدی بروید.
۳. نظارت بر افکار و صحبت های درونی:
یک راه جالب دیگر این است که بر افکار و صحبت های درونی خودتان و تصاویری که در ذهن ایجاد کردید، نظارت کنید. با آرامش نگاهش کنید و بگویید من این ترس کاذب را دارم و می‌ پذیرم و می‌خواهم مثل آب خوردن ش شکستش دهم.
گفتگو کردن اصولی با ضمیرناخودآگاه از طریق ضمیرخودآگاه، می‌تواند بخش بزرگی از ترس ها را کاهش دهد. مثلا با استفاده از تلقین‌های مثبت و زیاد، بخش مهمی از هراس‌های ما کاهش پیدا می‌کند.

۴. دارو درمانی:
بعضی مواقع داروهای بتابلاکر‌ها می‌تواند برای آرام کردن فرد به صورت کوتاه‌مدت در موقعیت‌هایی ویژه مفید باشد. در واقع این داروها با کاهش ترس و اضطراب، کمک خوبی به فرد می‌کنند تا آرام تر بتواند با موقعیت مواجه شود.
داروی دی سیکلوسرین هم چندین سال است که برای درمان اختلالات اضطرابی در مرحله بالینی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است. البته گفته میشود که تحقیقات بیشتری باید روی این دارو انجام شود.
۵. تماس تلفنی با دوست صمیمی:
یکی از راه‌های جالب برای درمان ترس از ارتفاع این است که ابتدا به یک مکان بلند و مرتفع بروید. یا مثلا به طبقه سوم خانه بروید و پنجره را باز کنید و پایین را نگاه کنید. از قبل با یکی از دوستانتان که خیلی با او صمیمی هستید هماهنگ کنید که می‌خواهید به او زنگ بزنید. این تماس را زمانی برقرار کنید که در طبقه سوم هستید و از پنجره در حال نگاه کردن به بیرون هستید.
وقتی به او زنگ زدید، حسابی حرف های آرامش‌بخش و خنده دار بزنید تا خیلی به شما خوش بگذرد و حالتان خوب شود. در حین تماس دائم از بالا به پایین (بیرون از پنجره) نگاه کنید.
اجازه دهید  پیوندی بین حس خوب حاصل از صحبت با دوستتان و دیدن بیرون حاصل شود. شاید لازم شود ۳ بار در هفته این کار را انجام دهید. بعد از تکرار چنین باره این عمل، ضمیرناخودآگاه حس خوب حاصل از صحبت با دوست را به ترس از ارتفاع ربط می‌دهد و در نتیجه ترس بسیار کاهش پیدا می‌کند.
نکته مهم:
نکته مهمی که اینجا حائز اهمیت است و باید به آن حتما توجه شود این است که هنگامی که به پایین نگاه می‌کنید، کاملا ریلکس باشید. شما فقط به پایین نگاه کنید ولی تمام تمرکزتان را روی صحبت‌های دوستتان بگذارید و اجازه دهید که حسابی به شما خوش بگذرد و باهم در این تماس تلفنی بگو و بخند داشته باشید.
به زودی (تقریبا چهار هفته) خواهید دید که به زودی عاشق ارتفاع خواهید شد چون ضمیرناخودآگاه، حس خوب را به ترس پیوند داده است و در نتیجه ترس تضعیف شده و از بین رفته است.

منبع: نیوز

0 تا کنون ثبت شده است

Copyright © 2015 All rights Reserved

تمام حقوق مادی و معنوی و طرح قالب برای "سایت تفریحی و سرگرمی" محفوظ است و هر گونه کپی برداری خلاف قوانین می شود.