گفتگو با خردمندان و دانشوران ، پاداشی کمیاب است.
مطالب پیشنهادی
دانلودهای برتر ماه
اطلاعیه ی سایت
در صورت خرابی لینک دانلود در قسمت نظرات اطلاع دهید تا لینک دانلود درست شود

ملاک های تسلط و کارایی معلمان در کلاس درس

ملاک تسلط معلم بر روشها و فنون تدریس , و اجرای طراحی آموزشی بیش از همه مورد استفاده و تاکید مربیان مراکز تربیت معلم قرار دارد.زیرا هدف اصلی از تاسیس و دایر کردن دوره های تربیت معلم در واقع ایجاد مهارتهای آموزشی در قالب روشها وفنون تدریس در معلمان آینده می باشد. از این رو,بسیاری از صاحبنظران ,این ملاک را بر دیگر ملاکهای شایستگی معلم ترجیح داده اند.بهره گیری از این ملاک .موجب می گردد که تشخیص معلمان اثربخش از معلمان غیراثربخش برای مسولان نسبتأ آسان گردد.زیرا کافی است که صرفأ از آموزش معلمان مشاهده به عمل آید تا مشخص شود که هر گروه از معلمان کدام یک از فنون و روشهای آموزشی را در کلاس خود بع کار می گیرند و آن هم به چه نسبتی …

 

 

گرچه اظهار نظر واقعی در خصوص این که کدام یک از روشهای تدریس بهتر از روشهای دیگر است در حال حاضر امکان پذیر نمی باشد ,معهذا تنها اظهار نظر صریح که صاحباننظران در این رابطه مطرح کرده اند این است که هر یک از روشهای مختلف تدریس برای گروهی از هدفهای آموزشی مفید بوده و احتمالأ برای دیگر هدفهای آموزشی خالی از فایده می باشد

 

اما آنچه که مسلم شده و به اثبات رسیده این است که دانش و آگاهی معلم از روشهای مختلف آموزشی امری ضروری است. یک معلم قوی بایستی انواع مختلف روش های تدریس را در رابطه با طرح های پژوهشی همچون اقدام پژوهی ، درس پژوهی و زندگی پژوهی بکار گیرد. تابتواند کلاس قوی و بدور از اشکالی را مدیریت نماید.

همچنین برای بهبود خلاقیت در دانش آموزان باید محیط آموزشی برای دانش آموزان به صورتی لذت بخش و شادی آفرین جلوه کرده و به دور از هر گونه حالت کسالت آور و یکنواخت باشد .

 

چرا که آموزش وپرورش را نباید صرفأ به عنوان وسیله ی آماده سازی دانش آموزان برای زندگی دانست ,بلکه تعلیم و تربیت خود زندگی است و اگر لازم است که زندگی لذت بخش باشد پس فرایند آموزش و پرورش و محیط مدرسه نیز باید لذت بخش و شادی آفرین باشد.

 

صرف فراهم آوردن شرایط لذت بخش و نشاط آور در کلاس درس ,ملاک شایستگی معلم محسوب نمی گردد بلکه وی باید سعی کند تا هرچه بیشتر فرایند یادگیری را برای دانش آموزان به صورت امری سازنده و شوق انگیز در آورده تا آنان بتوانند با تلاش وکوشش خود عمل یادگیری را انجام دهند.

 

اینجاست که طرح جابربن حیان مطرح می گردد در این طرح معلم ضمن تفنن آمیز ساختن شرایط آموزشی , زمینه ی انجام یادگیری را نیز فراهم سازد, آنگاه بسیار مطلوب خواهد بود .

 

اما صرف تبدیل کلاس درس به محیطی شادی آفرین و سرگرم کننده ولی عاری از یادگیری , ضامن شایستگی وی همانا تحقق هدفهای یادگیری در دانش آموزان می باشد.

 

به طور کلی شایسته ترین معلم آنست که به بهترین وجه ممکن تغییرات پیش بینی شده در برنامه ی درسی را در دانش آموزان به وجود آورد . به علاوه ، بهترین ملاک اثربخشی و شایستگی معلم همانا تأثیر گذاری وی بر دانش آموزان در راستای ایجاد تغییرات مطلوب و پیش بینی شده در آنان می باشد .

 

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

0 تا کنون ثبت شده است

Copyright © 2015 All rights Reserved

تمام حقوق مادی و معنوی و طرح قالب برای "سایت تفریحی و سرگرمی" محفوظ است و هر گونه کپی برداری خلاف قوانین می شود.