گنج هائی که در قلب هستند ، قابل سرقت نیستند.
مطالب پیشنهادی
دانلودهای برتر ماه
اطلاعیه ی سایت
در صورت خرابی لینک دانلود در قسمت نظرات اطلاع دهید تا لینک دانلود درست شود

عوارض خروج از کشور 3 تا 6 برابر افزایش یافت!

تبصره‌ای عجیب که عوارض خروج از کشور را به 440 هزار تومان افزایش می‌دهد؛ یعنی رشد 6 برابری این تعرفه به نسبت کنونی، که احتمالا در بررسی لوایح بودجه در سالیان متمادی، به نوعی رکوردشکنی باشد؛ رکوردشکنی‌ که از هم اکنون نشانه های نارضایتی عموم از آن را می‌توان با رصد شبکه های اجتماعی و بازتاب این افزایش چشمگیر عوارض خروج از کشور دید.
 

مگر ممکن است یک تعرفه ناگهان 3 تا 6 برابر افزایش پیدا کند؟ پاسخ به این پرسش، بر خلاف آنچه تصور می‌کنید، مثبت است و در لایحه بودجه سال آتی درج شده!

به گزارش «تابناک»، بر پایه لایحه بودجه سال 97 که امروز رئیس جمهور کشورمان تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، عوارض خروج از کشور طی رشدی بی سابقه، از 75 هزار تومان به 220 هزار تومان رسید که افزایش سه برابری را نشان می‌دهد.

بر اساس یکی از ردیف‌های جداول مربوط به هزینه‌های خدمات مجموعه نیروی انتظامی و در بخش درآمدها آمده است، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور برای زائرین حج (عمره و تمتع) و عتبات عالیات به ازای هر تن، 110 هزار تومان و برای سفرهای دیگر، 220 هزار تومان در نظر گرفته شده اما این تنها بخشی از تغییر بزرگی ا‌ست که دولتمردان به دنبالش هستند!

آن گونه که در توضیحات پیوست شده به ردیف سوم «جدول شماره 16- تعرفه درآمدهای موضوع جدول شماره (5)» آمده، این تعرفه های گران شده، برای بار نخست خروج از کشور است و عوارض خروج از کشور در بار دوم 50 درصد افزایش خواهد یافت و در نوبت سوم به بعد، افزایش 100 درصدی خواهد یافت.

تبصره‌ای عجیب که عوارض خروج از کشور را به 440 هزار تومان افزایش می‌دهد؛ یعنی رشد 6 برابری این تعرفه به نسبت کنونی که احتمالا در بررسی لوایح بودجه در سالیان متمادی، به نوعی رکوردشکنی باشد، رکوردشکنی‌ که از هم اکنون نشانه های نارضایتی عموم از آن را می‌توان با رصد شبکه های اجتماعی و بازتاب این افزایش چشمگیر عوارض خروج از کشور دید.

این در حالی است که دریافت عوارض خروج از کشور از گذشته مورد سؤال بسیاری بوده و توجیه خاصی نداشته است، تا جایی که می‌بینیم وضع عوارض مشابهی در فرودگاه نجف در عراق در ماه های اخیر، سر و صدای زیادی در کشورمان به پا کرده و حتی موجب شده، شرکت های هواپیمایی کشورمان از پرواز به مقصد این فرودگاه حذر کنند و در این خصوص، همراهی مردم را داشته باشند؛ موضوعی که با افزایش سرسام آور عوارض از خروج کشور، احتمالا بیشتر ابهام آفرینی خواهد کرد و این پرسش را فراگیر خواهد نمود که براستی چرا چنین عوارض گزافی باید از مسافران ایرانی دریافت شود و منطق افزایش 3 تا 6 برابری آن چیست؟ آیا غیر از این است که دولتمردان قصد دارند از استقبال مردم به انجام سفرهای خارجی برای خود درآمد هنگفتی کسب کنند؟

این پرسش زمانی تقویت می‌شود که می‌بینیم ذیل توضیحات مندرج در این ردیف خاص درآمدی، از اختصاص 40 هزار تومان از مبلغ دریافت شده از هر فرد به توسعه زیرساخت‌ها و تإسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی سخن به میان آمده تا این گونه به نظر برسد که هدف از افزایش چندین برابری این عوارض، نگاه حمایتی به گردشگری کشورمان هم بوده است.

موضوعی که بعید است مورد پذیرش مردم قرار گیرد، به ویژه آنکه می‌بینیم محل هزینه کرد این 40 هزار تومان ها مشخص نشده و به کلیاتی مثل «توسعه زیرساخت ها و تاسیسات گردشگری» اشاره شده و بس. انگار نه انگار که می‌توان زیرساخت ها را مشخص کرد و مثلا گفت، این پول قرار است صرف احداث سرویس های بهداشتی شود که از کمبودهای بزرگ بخش گردشگری در کشورمان است!

ماجرا زمانی جالب تر می‌شود که می‌بینیم «حمایت از بخش میراث فرهنگی» هم دستاویز افزایش عوارض خروج از کشور قرار گرفته، در حالی که این عوارض از مسافران دریافت می‌شود و شمار مسافران بسته به هزار و یک چیز، ممکن است کاهش یا افزایش داشته باشد، پراکندگی آن در طول سال ثابت نیست و… .

مواردی که ثابت می‌کند متکی کردن مقوله ای بسیار مهم مثل حمایت از میراث فرهنگی به عوارض خروج مسافر، ظلمی آشکار به میراث فرهنگی کشورمان خواهد بود و نشان خواهد داد که هدف از این افزایش هر چه باشد، حمایت از گردشگری نیست که اگر بود، به ردیف بودجه های کلان و با تمام توان به دنبال حمایت از میراث های کشورمان و بهره بردن از مواهب آنها در گردشگری و رونق اقتصاد می‌رفتیم، نه با اتکا به 40 هزار تومانی که قرار است از جیب مسافرانی پرداخت شود که بسیاری شان از اوضاع بد گردشگری در کشور گریزانند و راهی دیگر مقاصد گردشگری در جهان می‌شوند.

همه اینها در حالی است که می‌دانیم در صورت رقم خوردن چنین افزایشی، هزینه چند میلیون تن از هموطنانمان که سالانه به مقصد زیارت از کشور خارج می‌شوند (و به دلیل مسائل به وجود آمده در حج عمره و تمتع، اغلب مقصدشان عتبات عالیات و به طور اخص، حضور در مراسم باشکوه اربعین حسینی است) را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد و به جهاتی، دردناک به نظر می‌رسد.

به این دسته از ایرانیانی که باید پیه عوارض خروج از کشور را به تنشان بمالند، مشکلاتی که در مسیر راه دانشجویان ایرانی که در دیگر کشورها به تحصیل مشغولند، پژوهشگرانی که در سمینارهای بین المللی حضور می‌یابند و… را هم می‌توان افزود تا این افزایش چندین برابری مهم تر جلوه کرده و واکنش نمایندگان مجلس به این بخش از لایحه بودجه، کلیدی به نظر برسد؛ واکنشی که به زودی بروز و نمود خواهد یافت و چه خوب خواهد بود اگر به توضیح خواستن از دولتمردان در این خصوص و فراهم آمدن فضای شنیدن استدلالشان برای چنین افزایش بی سابقه ای منجر شود!

0 تا کنون ثبت شده است

Copyright © 2015 All rights Reserved

تمام حقوق مادی و معنوی و طرح قالب برای "سایت تفریحی و سرگرمی" محفوظ است و هر گونه کپی برداری خلاف قوانین می شود.